Πώς η εργοθεραπεία βοηθάει τη λογοθεραπεία;

Πολλές φορές οι λογοθεραπευτές, μετά από μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση προτείνουν στους γονείς να κάνουν και μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση. Οι γονείς, όπως είναι λογικό δεν μπορούν να καταλάβουν, εάν δεν τους εξηγήσουμε, πόσο σημαντική είναι η εργοθεραπεία για τα παιδιά και πως πολλές φορές, εάν ένα παιδί δε συμμετέχει σε εργοθεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης δεν πρόκειται να σημειώσει εξέλιξη στον τομέα του λόγου.

H εργοθεραπεία βοηθάει στη δυνατότερη πιθανή εξέλιξη της λογοθεραπείας. Ένας εργοθεραπευτής/εργοθεραπεύτρια μπορεί να δουλέψει με την αισθητηριακή ολοκλήρωση και ρύθμιση, κινητικές και οπτικές δεξιότητες, γνωστικές δεξιότητες μνήμη, ανάκληση κ.α.

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι ο συντονισμός των αισθητηριακών μας συστημάτων, τα οποία βοηθούν στην ομαλή ερμηνεία και επεξεργασία  του περιβάλλοντος γύρω μας. Με τη ρύθμιση των αισθητηριακών συστημάτων, η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί με τα εξής:

  • Eπίγνωση σώματος: Τα παιδιά αναγνωρίζουν επιτυχώς τη θέση τους στο χώρο και τον έλεγχο του σώματός τους. Πώς ζητάμε από ένα παιδί να μάθει να ελέγχει τις δομές του στόματος, όπως είναι τα χείλη, η γνάθος και η γλώσσα όταν δε μπορεί να ελέγξει το σώμα του.
  • Σίτιση : Τα παιδιά με υπο-ευαισθησία μπορεί να παραγεμίζουν το στόμα τους με φαγητό ή να το κρατάνε για πολλή ώρα στο μάγουλό τους (“pocketing”). Τα παιδιά με υπερευαισθησία μπορεί να είναι επιλεκτικά προς το φαγητό και να τρώνε μία πολύ μικρή γκάμα φαγητών.
  • Ποιότητα κίνησης γνάθου, χειλιών και γλώσσας με τη βοήθεια του αιθουσαίου συστήματος. To αιθουσαίο σύστημα βοηθάει στη διατήρηση της ισορροπίας, στη διατήρηση ενός ακίνητου σώματος και στο έλεγχο των κινήσεων των ματιών. Το αιθουσαίο σύστημα συντονίζει και ελέγχει όλες τις φυσικές μας κινήσεις, συμπεριλαμβανομένων των κινήσεων του στόματος.
  • Το αιθουσαίο σύστημα συνεργάζεται στενά με το ακουστικό σύστημα, το οποίο επηρεάζει την ακουστική επεξεργασία.
  • Ο συντονισμός του αιθουσαίου, του ακουστικού και οπτικού συστήματος, είναι ο τρόπος που αρχίζουμε και αντιλαμβανόμαστε το χώρο και το χρόνο. Χρησιμοποιούμε αυτές τις γνώσεις και γλωσσικές δεξιότητες υψηλότερου επιπέδου, όπως η δομή, η αλληλουχία, ο συγχρονισμός και η εναλλαγή σειράς στη συνομιλία.

 

Ρύθμιση

Ρύθμιση είναι η ικανότητα του ατόμου να ελέγχει το επίπεδο εγρήγορσης της δεξιότητάς του. Όταν ένα παιδί είναι σε θέση να αυτορυθμιστεί, είναι σε θέση να παρακολουθεί και να συμμετέχει σε κοινωνικές καταστάσεις κατάλληλα, χτίζοντας τις γλωσσικές του δεξιότητες. Αντιμετωπίζοντας τη ρύθμιση του παιδιού, η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με τα ακόλουθα:

  • Επεξεργασία περιβαλλοντικών εισροών έτσι ώστε να έχει επίγνωση αυτών για να έχει αποτέλεσμα η λογοθεραπεία. Τα παιδία που είναι υπερευαίσθητα στις περιβαλλοντικές εισροές μπορεί να φαίνονται καταβεβλημένα ή απομονωμένα, ενώ αυτά που είναι υποευαίσθητα στις περιβαλλοντικές εισροές είναι συχνά κουρασμένα και αδιάφορα.
  • Βελτιώνει την κοινωνική δέσμευση, καθώς το παιδί είναι πιο διαθέσιμο να ασχοληθεί.
  • Βοηθάει την ανάπτυξη του γνωστικού τομέα.

 

Κινητικές δεξιότητες

Οι κινητικές δεξιότητες αφορούν την ανάπτυξη και ενδυνάμωση των οστών, των μυών και των ικανοτήτων του παιδιού να κινείται και να αγγίζει το περιβάλλον γύρω του. Αντιμετωπίζοντας τις κινητικές δυσκολίες, η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί με τα ακούλουθα:

  • Βοηθάει στην ευχέρεια, δουλεύοντας τον κινητικό σχεδιασμό και τη ρύθμιση
  • Bοηθάει με τη σωστή στάση σώματος. Για να είναι πιο αποτελεσματικές οι κινήσεις της γνάθου, της γλώσσας και των χειλιών χρειάζεται ένας σταθερός και δυνατός κορμός. Επίσης, ο σταθερός και δυνατός κορμός χρειάζεται γενικότερα για την υποστήριξη της αναπνοής και τη διαδικασία της κατάποσης.

 

Όραση

Η όραση είναι η ικανότητα του παιδιού να λαμβάνει, να ερμηνεύει και να οργανώνει με επιτυχία πληροφορίες μέσα από τα μάτια του. Απευθυνόμενος στο οπτικό σύστημα, η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με τα ακόλουθα:

  • Δουλεύονται οι αιθουσαίες, ακουστικές και οπτικές δεξιότητες που ενισχύουν την οπτική επαφή.
  • Ενισχύεται η οπτική προσοχή που είναι τόσο σημαντική για τη λογοθεραπεία.

 

 

 

 

Πηγή: chicagooccupationaltherapy.com