Μας φαίνεται πολύ απλό να κόψουμε ένα χαρτί με ψαλίδι, αλλά ποιες ικανότητες πρέπει να έχει το παιδί για να κατακτήσει την ορθή χρήση του ψαλιδιού;
Η έμπειρη χρήση ψαλιδιού χρειάζεται δεξιότητες όπως είναι η ορθή στάση σώματος, η ορθή στάση των χεριών όπως η δύναμη και η σταθερότητά τους, ο συντονισμός χεριού-ματιού, ο αμφίπλευρος συντονισμός, η οπτικο-κινητική επεξεργασία, η αλληλουχία, ο ρυθμός και η προσοχή.
Σκεφτείτε πόση προσπάθεια θα πρέπει να καταβάλει ένα παιδί με δυσπραξία ή με χαλαρό μυϊκό τόνο για να κατακτήσει αυτή τη δεξιότητα. Το κόψιμο με το ψαλίδι χρειάζεται απίστευτες δεξιότητες συντονισμού και συχνά είναι μία δραστηριότητα που τα παιδιά δυσανασχετούν να κάνουν. Όταν κόβει ένα παιδί καλείται να χρησιμοποιήσει και τις δύο πλευρές του σώματός του ταυτόχρονα και να κάνουν διαφορετικά πράγματα.
- Να κάθεται σωστά
- Να έχει καλή ισορροπία
- Να έχει σταθερότητα
- Να έχει σταθερότητα ώμων
- Να έχει έλεγχο του καρπού και δαχτύλων
- Να μπορεί να απομονώνει τον αντίχειρα και τα δάχτυλα
- Να έχει αμφίπλευρο συντονισμό
- Να κάνει χρήση και των δύο πλευρών του σώματος (το κυρίαρχο χέρι ανοιγοκλείνει το ψαλίδι και το άλλο χέρι κρατά και περιστρέφει το χαρτί)
Πότε καταλαβαίνουμε ότι το παιδί είναι έτοιμο να μάθει να κόβει;
Όταν:
- Χρησιμοποιεί μόνο του ένα πιρούνι/κουτάλι για να τρώει
- Ακολουθεί απλές εντολές
- Είναι ασφαλές με τη συμπεριφορά του
- Μπορεί να ανοίγει και να κλείνει το χέρι του με συντονισμό
- Μπορεί να χρησιμοποιεί και τα δύο του χέρια σε μία εργασία (πχ όταν κρατάει ένα μπουκάλι και με το άλλο χέρι ανοίγει το καπάκι)
- Μπορεί να απομονώνει τον αντίχειρα, το δείκτη και το μεσαίο δάχτυλο
- Έχει έλεγχο του χεριού του. Όταν κόβει θα πρέπει να μην κουνιέται όλο το χέρι από των ώμο έως τα δάχτυλα.